Марчін 
Злочяк 

ORCID iD 0000-0001-5038-6333
магістр, педагог-психолог, старший соціальний працівник, Муніципальний центр соціального забезпечення в м. Серадз, вул. Польна, 5, 98-200 Серадз, Республіка Польща,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.



ВПЛИВ БАТЬКІВСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА НА РОЗВИТОК ДИТИНИ
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.8

Запропонована стаття підкреслює важливу роль сім’ї в житті дитини, де сім’я є природнім середови-щем, що сприяє правильному розвитку дитини. Це пов’язано з можливістю надання їй належного догляду, а також задоволення її найважливіших потреб. Сім’я також має великий вплив на формування та станов-лення дитини, її особистості, поглядів та підходу до світу.
Метою статті передбачено показати роль батьківських установок та їх вплив на розвиток особис-тості дитини. Теоретична частина пояснює поняття ставлення до особистості, поняття сім’ї, бать-ківське ставлення до особистості. У роботі представлені найважливіші функції сім’ї. Частина статті присвячена наведенню типології батьківських установок, включаючи правильні та неправильні. Описані також наслідки цих установок. Наведені результати опитування респондентів показали, що більшість батьків свої невдачі не переносять на дітей, однак нерідко трапляється, що дорослі виплескують нега-тивні емоції на своїх дітей, а це призводить до того, що діти стають жертвами насильства. Підкрес-лено мету родинного виховання: дитина повинна вміти піклуватися про себе в подальшому житті, що підтвердили 44 % респондентів. Наведені хибні погляди батьків про те, що жорстка дисципліна, накази та заборони, а також надмірні очікування батьків від своїх дітей стануть основою гарного виховання, однак такі засоби виховання призводять до негативних наслідків у розвитку дитини, до неправильного функціонування в навколишньому середовищі, а також можуть сприяти появі невротичних симптомів у житті дітей.
У заключній частині статті представлені методологічні припущення власного дослідження, у якій та-кож визначено мету та предмет дослідження; сформульовані та викладені дослідницькі проблеми. Для їх розв’язання були висунуті дослідницькі гіпотези. У наступній частині охарактеризовано зразок дослі-дження та детально проаналізовано отримані результати досліджень.
Ключові слова: батьківські положення; індивідуальність; розвиток дитини; сім’я.


References

  • Kawula S., Brągiel, J., & Janke, A. W. (1998) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wydawnictwo Adam Marszałek (pol).

  • Marshall, G. (Ed.) (2006). Słownik socjologii i nauk społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN (pol).

  • Mądrzycki, T. (1977). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (pol).

  • Pielakowa, J. (1985). Jak im pomóc? IWZZ (pol).

  • Piotrowski, P. (2003). Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie «Żak» (pol).

  • Plopa, M. (2012). Psychologia rodziny: teoria i badania. Impuls (pol).

  • Przetacznikowa, M., & Włodarski, Z. (1980). Psychologia wychowania. PWN (pol).

  • Różnowska, A. (1998). Wybrane aspekty wychowania w rodzinie. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej (pol).

  • Skarbek, W. W. (2003). Wybrane zagadnienia socjologii ogólnej i socjologii edukacji. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski (pol).

  • Szymczak, J. (2002). Definicje rodziny. Studia nad rodziną, 6/2 (11), 151–165 (pol).

  • Wojcieszke, B. (2008). Postawy i ich zmiana. W J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (pol).

  • Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (pol).

  • Ziemska, M. (1969). Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna (pol).

  • Ziemska, M. (1973). Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna (pol).

  • Ziemska, M. (1980). Rodzina i dziecko. Państwowe Wydawnictwo Naukowe (pol).

  • Ziemska, M. (2009). Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna (pol).

  • Ziemska, M. (2012). Rodzina i dziecko. W P. Forma, Antynomie funkcji rodziny wielodzietnej. Pedagogika rodziny, 2/3, 62–72 (pol).

  • Ziemska, M. (2003). Patologia rodziny. W P. Piotrowski (Ed.), Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie «Żak» (pol).

 

Текст статті (PDF)