Лєна 
Єджеяк 

ORCID iD 0000-0002-8997-8798
магістр, Вища школа імені Павла Влодковича в Плоцьку, Алея Кілинського 12, 09-402 Плоцьк, Республіка Польща,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.



ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНИХ ПРАГНЕНЬ УЧНІВ ЛІЦЕЮ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ВИПУСКНИХ ЕКЗАМЕНІВ НА ЗДОБУТТЯ ПОЛЬСЬКОГО І МІЖНАРОДНОГО АТЕСТАТІВ)
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.11


У запропонованій статті представлено аналіз професійних прагнень, їх рівнів та обумовленостей для молодих людей, які готують себе до дорослого життя, до вибору професій та їх представлення на ринку праці. Вказано на те, що іспит зрілості є важливим моментом у житті кожної молодої людини.
Він є своєрідною межею, по якій здобуті суспільні вміння і освітні надбання впливатимуть на пробуджен-ня і устаткування професійних прагнень, вони також дозволять у прийнятті свідомих рішень у вирішенні справ подальшої життєвої дороги. Освітня дорога починається вже з початкової школи і налічує в житті учня дванадцять років. Принципово зауважити, що за такого освітнього періоду і педагогічного впливу, можна очікувати, що учень знатиме свої сильні сторони, зацікавлення та професійні уподобання, прагнен-ня, а відтак бачитиме окреслення своєї майбутньої життєвої дороги, і знатиме, як її реалізувати.
Дослідження показало, що різні навчальні програми дали різні результати знань учнів, відповідно до цих показників зроблене порівняння впливу цих відмінностей на рівень професійних прагнень учнів, описано фактичний стан створеної ситуації. На початку статті представлено термінологію і визначення про-фесійних прагнень також їх рівні і обумовленості, що знаходять себе в різних навчальних програмах.
Підсумовані результати дослідження з навчання класів за різними програмами дало можливість ви-сунути пропозиції щодо подальших освітніх перспектив. Були зроблені висновки про те, що учні в класах зі здобуттям міжнародних атестатів краще зорієнтовані у своїх професійних прагненнях, у чому їм до-помагає відповідна навчальна програма. Учні цих класів продемонстрували суттєві зміни в самооцінці та мотивації до формування своїх професійних прагнень. Таких результатів могли б дійти і учні, що на-вчаються в класах на здобуття польських атестатів зрілості, якби їм була запропонована навчальна програма з актуалізацією на їх професійні вміння. Освітні програми для класів із польськими атестата-ми потребують змін до орієнтації молоді до їх професійних прагнень для планування подальшої освітньої та професійної дороги.
Ключові слова: інтернаціональний бакалаврат; навчальна програма; професійні прагнення.


References

  • Bryzek, M. (2002). Aspiracje zawodowe młodzieży. W Z. Jasiński, & I. Mudrecka (Eds). Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy. Antykwa (pol).

  • Fraisse, P. (1960). Podręcznik ćwiczeń z psychologii eksperymentalnej. PWN (pol).

  • Hilgard, E. R (1967). Wprowadzenie do psychologii. PWN (pol).

  • Hołyst, B. (1991). Problemy młodego pokolenia. Studium z zakresu profilaktyki społecznej. Wydawnictwo Prawnicze (pol).

  • Janowski, A. (1977). Aspiracje młodzieży szkół średnich. Wydawnictwo Prawnicze (pol).

  • Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Wiedza Powszechna (pol).

  • Kozielecki, J. (1977). Psychologiczna teoria decyzji. PWN (pol).

  • Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. PIN (pol).

  • Kufel, R. K. (2006). Jagiellończyków biografie niepospolite. Wyd. Samizdat Zofii Łoś (pol).

  • Kupczyk, J. (1978). Uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży w starszym wieku szkolnym. UAM (pol).

  • Lewowicki, T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. PWN (pol).

  • Lewowicki, T. (1987). Aspiracje dzieci i młodzieży. PWN (pol).

  • Łobocki, M. (1984). Metody badań pedagogicznych. PWN (pol).

  • Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls (pol).

  • Łoś, M. (1972). Aspiracje a środowisko. PWN (pol).

  • Matura Międzynarodowa (IB Diploma Programme). Matura Miedzynarodowa. http://matura-ib.blogspot. com (pol).

  • Misiewicz, H. (1983). Poczucie własnej wartości u młodzieży. IWZZ (pol).

  • Niebrzydowski, L., (1976). O poznaniu i ocenie samego siebie. Nasza Księgarnia (pol).

  • Nowak, S. (1970). Metodologia badan socjologicznych. PWN (pol).

  • Okoń, W. (1995). Nowy słownik pedagogiczny. Żak (pol).

  • Perspektywy. Perspektywy. http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=328 &Itemid=146 (pol).

  • Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Żak (pol).

  • Pilch, T., & Bauman, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Żak (pol).

  • Pomykało, W. (1996). Encyklopedia Pedagogiczna. Fundacja Innowacja (pol).

  • Sikorski, W. (1997). Korekcja zawyżonych aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży. Psychologia Wychowawcza, 4 (pol).

  • Sillamy, N. (1995). Słownik psychologii. Książnica (pol).

  • Skorny, Z. (1980). Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Ossolineum (pol).

  • Skorny, Z. (1993). Aspiracje. W Encyklopedia pedagogiczna. Fundacja Innowacja (pol).

  • Sokołowska, A. (1967). Stosunek młodzieży do jej perspektyw życiowych. PWN (pol).

  • Sokołowska, J. (1984). Geneza i konsekwencje rozbieżności między celami życzeniowymi a realistycznymi w sytuacji zadaniowej. Ossolineum (pol).

  • System edukacji w polsce w skrócie (2015). Polskie Biuro Eurydice. 16 s. Eurydice. http://eurydice.org.pl/ wp-content/uploads/2016/01/BRIEF_PL_FINAL2015.pdf (pol).

  • Szefer-Timoszenko, J. (1981). Aspiracje w życiu człowieka. UŚ (pol).

  • Szewczuk, W. (Ed.). (1979). Słownik psychologiczny. Wiedza Powszechna (pol).

  • Tyszkowa, M. (1972). Problemy psychologiczne odporności dzieci i młodzieży. Nasza Księgarnia (pol).

  • Wielka encyklopedia powszechna (1962). PWN (pol).

  • Włodarski, Z. (1977). Uczenie się w zależności od cech indywidualnych człowieka. W W. Budoholska, & Z. Włodarski (Eds.). Psychologia uczenia się. PWN (pol).

  • Zandecki, A. (2000). Wykształcenie a jakość życia: dynamika orientacji młodzieży szkół średnich. Wychowanie na co Dzień, 7/8 (pol).


Текст статті (PDF)