Інна Власова

ORCID iD 0000-0003-3532-3136
https://orcid.org/0000-0003-3532-3136

кандидат економічних наук, доцент, докторант, Інститут вищої освіти НАПН України, вул. Бастіонна, буд. 9, 01014 Київ, Україна Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

ФІНАНСОВА АВТОНОМІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: ДОСВІД ГРУЗІЇ
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.4349

Здійснено аналіз нормативно-правового забезпечення у сфері вищої освіти та стратегічних докумен-тів розвитку освіти і науки Грузії. У результаті чого з’ясовано стратегічні завдання подальшого розвитку вищої освіти Грузії. Розкрито джерела фінансування закладів вищої освіти Грузії. До них відносять: надхо-дження від оплати вартості навчання, яка покривається із державного гранту на навчання і державного навчального магістерського гранту; доходи, отримані у вигляді грантів, пожертвувань; гранти на наукові дослідження, надані державою на основі конкурсного відбору; програмне фінансування, виділене профіль-ними міністерствами. Визначено основні механізми державного фінансування, зокрема державні гранти (ваучери) для студентів та фінансування навчальних місць за пріоритетними освітніми програмами.
Наведено механізми фінансової підтримки студентів, такі як гранти на основі заслуг (merit-based grants), гранти на основі потреб (needs-based grants) і вільні місця для навчання у пріоритетних сферах. Проаналі-зовано рівень фінансової автономії університетів.
Ключові слова: автономія університету; ваучер; державні гранти на основі заслуг; державні гранти на основі потреб; джерела фінансування; фінансова автономія університету.


Література

  • Ministry of education, Science, Culture and Sport of Georgia. Retrieved from https://www.mes.gov.ge/index. php?lang=eng (eng).

  • European Comission (2017). Overview of the Higher Education System Georgia. Retrieved from https:// eacea.ec.europa.eu/sites/eacea-site/files/ countryfiche_georgia_2017.pdf (eng).

  • Ministry of education, Science, Culture and Sport of Georgia. Unified Strategy for Education and Science for 2017–2021. Retrieved from https://mes.gov.ge/ content.php?id=7755&lang=eng (eng).

  • Bregvadze, T. (2013). Strategic Development of Higher Education and Science in Georgia Policy Analysis of Higher Education according to Five Strategic Directions; V — Higher Education and Employment.

  • Tbilisi, Georgia: Center for Social Sciences, Tempus, Center for International Education, Open Society Foundation Academic Fellowship Program, Open Society Foundation Georgia. Retrieved from http://css.ge/files/Papers/5%29_HE_and_Employment_-Tamar_Bregvadze_ ENG.pdf (eng).

  • National Center for Education Quality Enhancement (2018). Retrieved from https://eqe.ge/eng/static/5/ about-us (eng).

  • State Statistics Service of Ukraine (2017). Key indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2016/17 academic year: statistical bulletin. Kyiv. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/ (ukr).

  • Law of Georgia on Legal Entity of Public Law https://matsne.gov.ge/ru/document/ download/19204/19/en/ pdf (eng).

  • OECD (2018). Education at a Glance 2018: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi. org/10.1787/eag-2018-en (eng).

  • Ministry of Finance (2017). State Budget Report. Retrieved from http://mof.ge/images/ File/biujeti/gantsera-danarti-N334.pdf (eng).

  • World Bank (2018). Technical Assistance to Support Reforms to the Higher Education Financing System in Georgia (English). Washington, D.C.: World Bank Group. Retrieved from http://documents. worldbank.org/curated/en/895021551184190719/ Technical-Assistance-to-Support-Reforms-to-the-Higher-Education-Financing-System-in-Georgia (eng).

  • National Assessment and Examination Center. Retrieved from https://geonaec.com (eng).


Текст статті (PDF)