Ірина Соколова
ORCID iD 0000-0003-4425-1859

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освіти, Маріупольський державний університет, пр. Будівельників, 129 а, 87500 Маріуполь, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.  

DOI: 10.28925/2226-3012.2017.6.143149
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.143149

                                                                                                              ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ: СТРАТЕГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ

У статті визначено і охарактеризовано основні напрямки діяльності Європейської Асоціації університетів щодо забезпечення якості вищої освіти. З’ясовано роль ЄАУ у формуванні європейської культури якості шляхом вироблення освітньої політики і прийняття концептуальних документів, проведення щорічних форумів для розширення рамок діалогу у контексті мінливих змін ландшафту ЄПВО, консолідації внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів щодо упровадження кращих практик забезпечення якості. Описано Інституційну програму оцінки якості вищої освіти, яку реалізовано у 45 країнах світу, а також інші програми і проекти менеджменту якості на національному і інституційному рівнях. Визначено ключові завдання ЄАУ на 2017-2019 роки, спрямовані на збереження і розвиток університетських цінностей.

Ключові слова:  Європейська Асоціація університетів;  забезпечення якості; культура якості;  менеджмент якості;  освітня політика.

 

References

Annual report 2015 (2016). European University Association. Editing: Jessica Carter. Retrieved from http://www.eua.be (eng).

Building bridges: Making sense of quality assurance in European, national and institutional context (2011). A selection of papers from the 5th EQAF, 18–20 November 2010. EUA, 72 (eng).

Creativity and diversity: Challenges for quality assurance beyond 2010: a selection of papers from the 4th EQAF (2010). 19–21 November 2009. EUA, 76 (eng).

EUA Policy Statement on Quality and Quality Assurance in theEuropean Higher EducationArea. Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/EUA-QA-Policy-2010.pdf?sfvrsn=4 (eng).

EUA key objectives 2017-2019 (2017). EUA, 8. Retrieved from http://www.eua.be/ Libraries/EUA-AnnConf017/item5_2017_ga_19_key_objectives_2017-2019.pdf?sfvrsn=0 (eng).

Glasgow declaration (2005). Strong Universities for a Strong Europe, 24.

Retrieved from http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/ Glasgow_Declaration.1114612714258.pdf (eng).

Graz Convention (2003). Retrieved from http://eua.uni-graz.at/graz_docs/Graz0531-manus.doc on September 27th, 2007. – 6. p. (eng).

Greere Anca and Riley Catherine (2014). Engagement, empowerment, ownership. How to nurture the quality culture in higher education. Working together to take quality forward: a selection of papers from the 8th EQAF, 21-23 November 2013. D. Derricott, & H. Kekäläinen (Eds.). EUA Case studies, 38–43 (eng).

Harvey, Lee (2008). Using the European Standards and Guidelines: Some concluding remarks. Implementing and using quality assurance: strategy and practice: a selection of papers from the 2nd EQAF, 15–17 November 2007. EUA, 93 (eng).

Harvey, L., & Stensaker, B. (2008). Quality culture: Understandings, boundaries and linkages. European Journal of Education, 43(4), 427–442. doi:10.1111/j.1465-3435.2008.00367.x. (eng).

How does quality assurance make a difference? (2013): a selection of papers from the 7th EQAF. 2013, 84 (eng).

Institutional Evaluation Programme. A tool for strategic change. Supporting continuous improvement (2015).

Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/iep/ eua_iep_leaflet_webc95b64ca84b96a879ce5ff00009465c7.pdf?sfvrsn=0 (eng).

Lisbon Declaration (2007). Europe's Universities beyond 2010: Diversity with a Common Purpose. Retrieved from http://www.eua.be/activities-services/publications/eua-policy-positions.aspx (eng).

Manfred, Lueger, & Oliver, Vettori (2009). «Flexibilising» standards? The role of quality standards within a participative quality culture. Implementing and using quality assurance: strategy and practice: a selection of papers from the 2nd EQAF, 15–17 November 2007. EUA, 12–14 (eng).

Prague declaration (2009). European Universities – Looking forward with confidence. Brussels, Belgium: European University Association, 8 (eng).

The 9th European Quality Assurance Forum (2014).

Retrieved from https://www.eurashe.eu/events/eqaf/9-barcelona-2014/ (eng).

The 10th European Quality Assurance Forum «Taking stock and looking forward» (2015). Retrieved from https://www.eurashe.eu/events/eqaf/10-london-2015/ (eng).

The 11th European Quality Assurance Forum Quality in context – embedding improvement (2016). Retrieved from http://eua.be/activities-services/events/event/2016/11/17/default-calendar/11th-european-quality-assurance-forum?tab=presentations (eng).

Trends 2010: A decade of change in European Higher Education (2010). Andree Sursoce & Hanne Smidt (Eds.). EUA (eng).

Trends 2015: Learning and Teaching in European Universities (2015). Andree Sursoce (Ed.). EUA (eng).

Trends in quality assurance (2009): a selection of papers from the 3RD EQAF 20–22 November 2008, Hungary. EUA (eng).

Quality and trust: at the heart of what we do (2012): a selection of papers from the 6th EQAF, 17–19 November 2011, Belgium. EUA (eng).

Quality Culture in European Universities: A Bottom-Up Approach Report on the Three Rounds of the Quality Culture Project 2002 – 2006 (2006). Brussels, Belgium. EUA (eng).

Working together to take quality forward (2014). A selection of papers from the 8th EQAF, 21–23 November 2013, Sweden. Dan, Derricott, Helka, Kekäläinen, & Maria, Kelo. EUA CASE STUDIES (eng).

 

Повний текст: PDF (укр.)