Пєхачек-Огерман Габріела, 
ORCID iD 0000-0003-4425-7732

доктор наук, доцент, Факультет етнології і освітніх наук, Сілезький університет в Катовіцах, вул. Бєльська, 62, 43-400 Цешин, Республіка Польща, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2226-3012.2017.6.123128
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.123128


БАБУСІ, ДІДУСІ ТА ОНУКИ У ПРОЦЕСІ МІЖПОКОЛІННОЇ ПЕРЕДАЧІ ЗНАНЬ, ТРАДИЦІЙ ТА ЦІННОСТЕЙ

Відповідно до концепції Міда бачення світу перестає базуватися на авторитеті старшого покоління та моделях, що їх дають бабусі і дідусі. У той же час у міжпоколінній передачі культури співіснують елементи постфігуративного та префігуративного характеру. Дитина народжується та виховується в оточенні старших членів сім’ї, отримуючи знання, визнані в даній громаді як традиційні.  У свою чергу, навчання старших людей молодшими в основному стосується практичних навичок, пов’язаних з користуванням комп’ютером, планшетом, камерою, смартфоном тощо. Це явище також має незамінний освітній сенс. Це дає можливість провести час онукам разом з бабусею та дідусем – говорити, передавати цінності та досвід.

Ключові слова: передача досвіду між поколіннями;  постфігуративний досвід;  префігуративна культура.

References

Blecharz, J., & Siekańska, M. (2012). Psychologiczne aspekty starzenia się i starości. W: A. Marchewka, Z. Dąbrowski, A. J. Żołądź (red.): Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. Warszawa, Polska: PWN (pol).

Błachnio, A. (2012). Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku  w Polsce i na świecie, Bydgoszcz, Polska: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego (pol).

Bois, J. P. (1996). Od Montaigne’a do pierwszych emerytur. Warszawa, Polska: Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwo Marabut (pol).

Hrapkiewicz, H. (2005). Potrzeby osób w wieku starszym i próba ich realizacji. W: A. Fabiś (red.): Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Sosnowiec, Polska:  Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu (pol). 

Kołodziej, W. (2006). Stereotypy dotyczące starzenia się i ludzi w podeszłym wieku. W: S. Steuden, M. Marczuk (red.): Starzenie się a satysfakcja z życia. Lublin, Polska:   Wydawnictwo KUL (pol).

Lewowicki, T. (1993). Aksjologia i cele edukacji.Ruch Pedagogiczny, 3–4 (pol).

Lewowicki, T. (2007). O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa-Radom, Polska (pol).

Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa, Polska: PWN (pol).

Orzechowska, G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn, Polska: Wyższa Szkoła Pedagogiczna  (pol).

Szatur-Jaworska, B. (2000). Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa, Polska: ASPRA-JR  (pol).

Trafiałek, E. (2006). Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce, Polska: Wszechnica Świętokrzyska (pol). 


Повний текст: PDF (пол.)