Віталій Курило
ORCID iD 0000-0001-8566-476X

доктор педагогічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України, голова Вченої ради, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», пл. Гоголя, 1, 92703 Старобільськ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Алла Гуцол
ORCID iD 0000-0001-6409-5991

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри туризму, готельної і ресторанної справи, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», пл. Гоголя, 1, 92703 Старобільськ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2226-3012.2017.6.8185
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.8185

РОЛЬ ТА МІСЦЕ ГЕНДЕРУ У СИСТЕМІ ОСВІТИ РЕСПУБЛІКИ БІЛОРУСЬ

У статті висвітлено нормативно-правову базу впровадження гендерного підходу у систему освіти Республіки Білорусь; проаналізовано документи, що стосуються імплементації гендерного компоненту у діяльність закладів освіти. Вказано, що розглянутими документами передбачався контроль за процесом розвитку інституційного механізму щодо забезпечення гендерної рівності, розширення економічних можливостей чоловіків та жінок, забезпечення гендерно-орієнтованої охорони здоров’я, забезпечення гендерної рівності в сімейних відносинах, протидія насильству в сім'ї та торгівлі людьми, гендерна освіта і просвіта.

Досліджено значення гендерної проблематики для розвитку суспільства в цілому та окремої особистості зокрема. Акцентовано увагу на процесі соціалізації як провідному факторі розвитку гендерної самоідентифікації та прогресивності  поглядів відносно гендерних питань.

Ключові слова: гендер;  гендерна освіта;  гендерні установки;  державна політика;  інструменти гендерної політики;  соціалізація.

 

Література

Богданович О. Формирование гендерной культуры учащихся. Мозырь : ООО ИД «Белый Ветер», 2009. С. 6–8.

Бурова С. Н. Гендерное воспитание молодежи. Минск : ООО «Мисанта», 2008. 196 с.

Гендерный подход в воспитании молодежи. Сост. С. Н. Бурова, О. А. Янчук. Минск : Право и экономика, 2010. 442 с.

Грихин К. Система образования – фабрика гендерного перекоса в обществе. URL: http://www.bsdp.org/naviny/zhanchyny-bsdp/21-09-2013/sistema-obrazovaniya-fabrika-gendernogo-perekosa-v-obshchestve (дата звернення: 12.03.2017).

Коновальчик Е. А., Смотрицкая Г. Е. Воспитание гендерной культуры учащихся. Минск : Национальный институт образования, 2008. 96 с.

Концепция воспитания детей и учащейся молодежи в Республике Беларусь. Настаўніцкая газета. 2000. №21. С. 3.

Машин В. Н., Торкунова О. І. Деякі аспекти гендерної освіти у вищій школі. Теорія науки. 2014. №3. С. 6.

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 3 сентября 2008 г. №1286 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства на 2008-2010 годы».

URL: http://laws.newsby.org/documents/sovetm/pos00/sovmin00146.htm (дата звароту: 12.03.2017).

Постановление Кабинета Министров Республики Беларусь от 06.06.1996 N 373 «О Национальном плане действий по улучшению положения женщин на 1996 – 2000 годы». URL: http://pravo.levonevsky.org/bazaby11/republic56/ text503.htm (дата обращения: 12.03.2017).

Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 16.08.2011 № 1101 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства в Республике Беларусь на 2011 – 2015 годы».

URL:  http://www.levonevski.net/pravo/norm2013/num08/d08148.html (дата обращения: 12.03.2017).

Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 17 февраля 2017 г. № 149 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства в Республике Беларусь на 2017–2020 год». URL:  http://www.pravo.by/document/?guid=12551&p0=C21700149&p1=1&p5=0 (дата обращения: 12.03.2017).

Штылева Л. В. Гендерный подход в педагогике и образовании. Фактор пола в образовании: гендерный подход и анализ. Москва : ПЕР СЭ, 2008. С. 165–188.

OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence, PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/ 9789264229945-en

Повний текст: PDF (укр.)