Тетяна Дерека
ORCID iD 0000-0003-0998-1821

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики фізичної культури, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренко, вул. Роменська, 87, 40002 Суми, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2226-3012.2017.6.7680
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.7680

 РОЗВИТОК АКМЕОЛОГІЇ (20-ТІ РОКИ ХХ СТ. - ПОЧАТОК ХХІ СТ.): ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА

У статті визначено та охарактеризовано розвиток акмеології як науки. Досліджено особливості розвитку акмеології в період 20-х років ХХ століття – до початку ХХІ століття. Визначено етапи становлення акмеологіі: фундаментальний, синергетично-технологічний, професійно-прикладний, академічно-науковий, креативно-інтегративний. Охарактеризовано особливості становлення акмеології, визначено етапи розвитку як науки, що вивчає закономірності і феномени розвитку людини в процесі самовдосконалення, цілеспрямованого руху до професійного й особистісного акме. У статті виокремлено етапи розвитку акмеології на теренах України.

Ключові слова: акме;  акмеологія;  етапи становлення;  професійна акмеологія;  самовдосконалення.

 Література

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 288 с.

Бодалев А. А. Акмеолгия. Москва : РАГС, 2002. 650 с.

Бранский В. П. Социальная синергетика и акмеология. Теория самоорганизации индивидуума и социума. Санкт-Петербург : Политехника, 2001. 159 с.

Гладкова В. М. Акмеологічні засади професійного самовдосконалення менеджерів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.06 «Теорія та методика управління освітою». Київ, 2014. 40 c.

Дерека Т. Г. Акмеологічні засади неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання : автореф. дис. … д-ра пед.. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2017. 38 c.

Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади : монографія. Київ : Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. 528 с.

Дерека Т. Г. Формування акме-якостей особистості як компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2016. №5. С. 3–8. doi :10.15561/18189172.2016.0503

Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионализм. Москва : Воронеж, 2004. 253 с.

Дубасенюк О. А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти: збірник наукових праць. 2015. Вип. 84. С. 25–31.

Ильин В. В., Носович Н. В. Религиоведение. Москва; Санкт-Петербург, 2008. 264 с.

Кузьмина Н. В. Предмет акмеологии. Санкт-Петербург : Политехника, 2002. 189 с.

Огнев’юк В. О. Акме-особистість, акме-суспільство, акме-країна. Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріали ІV Міжнар. наук. – практ. конф., 30 травня 2014 р. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. С. 3–19.

Освітологія: хрестоматія : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. 744 с.

Пальчевський С. С. Акмеологія : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2008. 398 с.

Перевозчиков В. І. Актуальні питання розвитку акмеологічної науки в Україні. Акмеологія в Україні: теорія і практика. 2010. №1. С. 14–17.

Рыбников Н. А. Как создавался психологический інститут. Вопросы психологии. 1994. №1. С. 6–16.

Санкт-Петербургский институт психологии и акмеологии. URL: http://www.akme.edu.ru (дата обращения: 27.09.2017).

Українська академія акмеології. URL: http://www.acmeology.org.ua/ index.php?option=%20com_content&view=article&id=63&Itemid=69 (дата звернення: 27.09.2017).

 
Повний текст: PDF (укр.)