Ярослава Кульбашна
ORCID iD 0000 0002-2571- 091X
доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, доцент, професор кафедри хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця,
бульвар Шевченка 13, 01601 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Олена Астапенко
ORCID iD 0000  0002-5996-4707
доктор медичних наук, доцент кафедри хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії,
Національний медичний університет імені О. О. Богомольця,
бульвар Шевченка 13, 01601 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2226-3012.2016.5.173179
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.173179

ПЕДАГОГІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ У ПІДГОТОВЦІ КОМПЕТЕНТНОГО ЛІКАРЯ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

У статті розглядається проблема застосування педагогічного оцінювання у професійній підготовці майбутніх лікарів в Україні. Конкретизується зміст, визначається роль і місце педагогічного оцінювання у процесі підвищення якості вищої медичної освіти; висвітлено основні етапи становлення методів педагогічного оцінювання у історичному аспекті, конкретизовано понятійну базу, яка характеризує зазначений процес. Проаналізовано реальний стан, зарубіжний досвід, сучасні підходи, завдання, технології застосування найбільш поширеного у медичній освіті методу педагогічного оцінювання – тестування. Визначені дискусійні аспекти його упровадження на національному рівні і у вищих медичних навчальних закладах України.

Ключові слова: вища медична освіта;  експертиза;  компетентнісний підхід; педагогічна діагностика;  педагогічне оцінювання;  професійна підготовка лікарів;  самооцінювання;  тестування;  якість освіти.

Література

1. Болюбаш Я. Я. Педагогічне оцінювання і тестування: правила, стандарти, відповідальність /Я. Болюбаш, І. Булах, М. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2007. – 272 с.

2. Булах І. Є., Мруга М. Р. Застосування міжнародних документів для забезпечення якості педагогічного оцінювання в Україні[Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/e-journals/ITZN/em8/content/08bijuia.htm

3. Гончаров С. М. Інтерактивні технології навчання в кредитно-модульній системі організації навчального процесу. – Рівне: НУВГП, 2006. – 172 с.

4. Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освітіи у контексті навчання іноземних студентів в Ураїні /В. Гуменюк// Порівняльно-педагогічні студії № 2-3 (16-17), 2013. - 186 -192

5. Ингенкамп К. Педагогическая диагностика: Пер. с нем. – М.: Педагогика, 1991. – С. 8-12.

6. Кульбашна Я. А.Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматологогії: теоретичні й методичні основи : монографія / Я. А. Кульбашна. – К. : Компас, 2014. – 416 с.

7. Мартиненко С. Методологічний аспект педагогічної діагностики у вимірі особистісно-розвивальної освіти /С.Мартиненко /. - Освітологія. - 2015 -  №4. – С.19-23

8. Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник/ Ляшенко О. І., Лукіна Т. О., Булах І. Є., Мруга М. Р. – К.: Педагогічна думка, 2012.– 160 с.

9. Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник] – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. — 102 с.

10. Лихачов Б. Т. Педагогіка: Курс лекцій / Посібник для студентів педагог, навч. закладів і слухачів ІПК і ФПК. - 4-е вид., Перераб. і доп. - М.: Юрайт-М. 2001- 607с.

11. Огнев’юк В. Підготовка експертів у галузі освіти в Україні  /В. Огнев’юк, С.Сисоєва /. - Освітологія. -  2015 -  №4. – С.С. 54-60.

12. Пономаренко Н.Експертиза в освіті: особливості, функції, типи /Н.Пономаренко/ Освітологія. -  2015 -  №4. – С.61-64. DOI: 10.28925/2226-3012.2015.4.6164

13. Gadbury-Amyot C. C, M. S. NcCracen, J. L.Woldt, R. L. Brennan. Validity and Reliability of Portfolio Assessment of Student Competence in Two Dental School Populations: A Four-Year Study/ Journal of Dental Education;  May;  Vol. 78; 5: 657–668.

14. Friedlander L., Anderson V.(2011)A new Predoctoral Endodontic Module Evaluating Learning and Effectiveness Journal of Dental Education; Vol.75; 3: 351- 359.  

15. The Standards for Educational and Psychological Testing(2014) Available at: http://www.apa.org/science/programs/testing/standards.aspx 2014). DOI: 10.1080/01421590701775453

16. Norcini J., Burch V. (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teacher; 29(9–10):855–71. DOI: 10.1080/01421590701775453

17. Chambers D. W. (1993) Toward a competency-based curriculum. Journal of Dental Education; 57(11):790–3. DOI: 10.1034/j.1600-0579.6.s3.8.x

  18.  Manogue M., Kelly M, Masaryk SB, Brown G., et al (2002) Evolving methods of assessment; Eur. Journal of Dental Education; 6(Suppl 3):53–66.

19. Albino JEN., Young SK, Neumann LM, et al.(2008) Assessing dental students’ competence: best practice recommendations in the performance assessment literature and investigation of current practices in predoctoral dental education. Journal of Dental Education: 2008;72(12):1405–35.

20. Moss, P. A., Girard, B. J., Haniford, L. C. (2006) Validity in Educational Assessment. Reviwe of research in education. Vol. 30, 1, 109-162. DOI:  10.3102/0091732x030001109 

 Повний текст: PDF (укр.)